Take off subsidie voor De Stoeltjesdans

16-01-2023 | 13:30

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan vijf Radboud-projecten een Take-off subsidie toegekend. Daarmee kunnen academische en innovatieve starters onderzoeken of hun op wetenschap gebaseerde vernieuwende ideeën haalbaar en commercieel toepasbaar zijn.

De toekenning van een Take off-subsidie is vaak de opmaat voor een spin-off. De vijf Radboud-projecten die zijn toegewezen komen deze keer niet alleen voort uit de bèta- en medische hoek; er is ook een toekenning voor een innovatie in de sociale wetenschappen: het Stoeltjesdans-project van Yvonne van den Berg:

Stoeltjesdans – Yvonne van den Berg

De Stoeltjesdans is een gratis, online tool om de sociale veiligheid op school te monitoren en promoten. De huidige bètaversie is in 2016 gelanceerd en groeide in korte tijd tot het onverwachte aantal van bijna 14.000 gebruikers. Helaas lijkt de tool ten onder te gaan aan haar eigen succes, door de toenemende (inter)nationale vraag en gebrek aan financiële en personele middelen. Met een Take off-haalbaarheidsstudie wordt daarom getoetst of een commerciële en verbeterde versie van De Stoeltjesdans haalbaar is voor een op te zetten start-up. Dit alles om de sociale veiligheid van onze kinderen te kunnen blijven promoten.

Meer informatie over deze toekenning vind je in het nieuwsoverzicht van de Radboud Universiteit.