Letterprins
We hoeven kinderen niet te kwellen met ellenlange woordenlijsten, moeilijke lettercombinatie of saaie invuloefeningen. ‘Spelenderwijs leren ze veel sneller lezen’, vertelt psycholinguïst Esther Steenbeek-Planting van de Radboud Universiteit. Met die insteek ontwikkelde de onderzoeker een online game die kinderen spelenderwijs helpt bij het leren lezen. Letterprins is gratis en bestaat sinds 2013. Om de game verder te ontwikkelen, te verrijken met nieuwe onderzoeksinzichten en om het gebruik gratis te houden kun je een bijdrage leveren aan Letterprins.
Uit onderzoek bleek dat kinderen met een leesachterstand hier hun hele leven last van houden. Steenbeek-Planting: ‘Een achterstand is moeilijk in te halen, waardoor kinderen op de middelbare school een leerachterstand kunnen oplopen en sneller uitvallen. Ook later in hun werkende leven kan dit voor problemen zorgen: we zien dat ze vaker werk doen dat onder hun niveau is.’
Samen plezier maken
Daarom helpt de game kinderen in de beginfase om hun leessnelheid op niveau te krijgen. ‘Kinderen moeten als ze net beginnen met lezen veel kilometers maken, dan leren ze het snelst. Dat begint op school, maar is bij uitstek iets waar ouders bij kunnen helpen,’ vertelt Steenbeek-Planting.
Het doel van Letterprins is dat ouders of verzorgers en kinderen samen plezier maken, benadrukt ze. ‘De game is niet streng of onvriendelijk. En doordat je oefent met wat goed gaat heb je steeds een gezamenlijke succeservaring. Het kind wordt ondertussen langzaam beter, maar mag ook fouten maken. Zo voelen kind en volwassene zich met elkaar verbonden', licht Steenbeek-Planting toe. De game is dan ook zo ingericht dat ouders of verzorgers meespelen, bijvoorbeeld door de uitspraak van hun kind te vergelijken met de uitspraak van de Letterprins. 'Op deze manier maakt het ook niets uit wat het taalniveau van de ouders is’, voegt de onderzoeker toe.
De toekomst van Letterprins
De afgelopen jaren werkten de makers verder aan een nieuwe, verbeterde versie van de Letterprins, die in oktober 2022 gelanceerd wordt. ‘We hebben de game nog meer aangepast aan de wetenschappelijke kennis over hoe kinderen het liefst en het beste leren,’ zegt Steenbeek-Planting. Niet alleen haar proefschrift diende als input voor de game, maar ook inzichten van andere onderzoekers en bekende gameontwikkelaars werden meegenomen in Letterprins 2.0.
De psycholinguïst hoopt dat andere onderzoekers in de toekomst leren van de data die de game verzamelt. Steenbeek-Planting: ‘We willen de werking van bepaalde onderdelen analyseren. Daarnaast willen we ouders vragen of ze DNA van hun kind afstaan. Zo bekijken we of we leerverschillen tussen kinderen kunnen verklaren aan de hand van hun DNA-profiel. We weten namelijk dat dyslexie genetisch bepaald is. Die kinderen kun je dan op een andere manier laten starten met lezen, bijvoorbeeld. Zo wordt leren lezen leuker en makkelijker voor ieder kind.’
Om zo veel mogelijk kinderen te helpen bij het lezen vindt Steenbeek-Planting het belangrijk dat de game gratis blijft. Met een bijdrage help je mee om de game gratis te houden en help je mee om het spel steeds verder te ontwikkelen op basis van nieuwe onderzoeksinzichten.
Help je mee de leesvaardigheid van jonge kinderen te verbeteren? Doneer nu.