Duurzame keuzes maken door de wereld te ervaren

We overconsumeren. We gooien te veel weg, kopen te veel, recyclen te weinig en dat heeft negatieve gevolgen voor onze aarde. Ook al weten we dat ons consumptiegedrag ook onderdeel is van het probleem, blijft het moeilijk om dat gedrag aan te passen. Hoe komt dat? Barbara Müller, communicatiewetenschapper, ging met die vraag aan de slag. ‘Eigenlijk is het heel simpel: we vergeten dat ons gedrag een verschil maakt.’

Wil jij een verschil maken? Je kunt bijdragen aan het onderzoek van Barbara Müller. 

Doneer nu

‘Overconsumptie is een van de redenen dat het zo slecht met de wereld gaat’, vertelt Müller. ‘Eigenlijk zouden we allemaal minimalistisch, of in ieder geval minimalistischer moeten leven. Minder gebruiken en meer hergebruiken. Dat geldt voor bedrijven, maar ook voor onszelf. Een sobere levenswijze vermindert onze eigen ecologische voetafdruk aanzienlijk. Hoewel we ons koopgedrag zelf in de hand hebben, is het toch moeilijk om dat te veranderen. Mensen kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken!’  

Verwonder jezelf 

Müller zocht naar een manier: ‘Ik vond een theorie die ervan uitgaat dat verwondering zorgt dat je je meer verbonden voelt met anderen. Die verwondering blijk je met name te voelen wanneer je verrast wordt.’ Daarom koos Müller ervoor om een aantal studenten het Noorderlicht te laten zien. ‘Een ervaring die ze waarschijnlijk nooit eerder hebben meegemaakt. Met virtual reality, het was natuurlijk niet duurzaam om iedereen naar IJsland te laten vliegen!’

Die ervaring via virtual reality bleek erg succesvol. De studenten kregen de keuze om na het experiment een cadeau mee te nemen. ‘Ze konden kiezen uit verschillende cadeaus, bijvoorbeeld shampoo. De shampoo was of duidelijk een duurzame keuze, bijvoorbeeld een shampoobar zonder plastic, of een gewone shampoofles’, licht de communicatiewetenschapper toe. Het meest opvallende aan het experiment was dat meer dan de helft van de studenten ervoor koos om geen van beiden mee te nemen. ‘Echt een mooi resultaat: de ervaring met het Noorderlicht leidde ertoe dat studenten minder consumeerden.’

Behoefte aan meer 

Haar bevindingen wil Müller verder aanscherpen: ‘We hebben nu een klein experiment gedaan. Ik wil graag ontdekken of dit mechanisme ook bij jongere kinderen werkt, maar ook bij oudere mensen.’ Met de resultaten van haar onderzoek wil Barbara Müller uiteindelijk onderwijsprogramma’s maken en die bij middelbare scholen onder de aandacht brengen. ‘Ik wil jongeren tussen de 12 en 18 jaar nóg bewuster maken van consumptiegedrag en hun verwondering laten bijdragen aan een gezonde wereld.’

 

 

Bekijk alle
€ 25 12-01-2023 | 02:38 In het kader van duurzaamheid
€ 15 10-01-2023 | 16:15
€ 25 23-12-2022 | 22:39 Consuminderen is van wezenlijk belang bij het bestrijden van bijna alle crises. Consumeren is echter zeer hardnekkig, zowel vanuit ons gedrag als vanuit de systemen. Deze wetenschappelijke poging verdient daarom steun
€ 50 22-12-2022 | 19:55
€ 101,01 21-12-2022 | 20:14 Deze donatie omdat ik ervan overtuigd ben dat het beter is om met geld dit soort initiatieve te steunen dan nog iets te kopen wat je niet echt nodig hebt en waar je niet gelukkiger van wordt.