De eerste 1.000 dagen
In de eerste 1.000 dagen leren we als mens méér dan in ons hele verdere leven. We leggen de basis voor een gezond, succesvol en gelukkig leven; óók op het gebied van taal. Maar als je op deze leeftijd moeilijkheden hebt met taal, heeft dit consequenties voor de rest van je leven. Hoe ontdek je of een baby - die nog niet spreekt - wel taalvaardig is? Taalwetenschapper Paula Fikkert (Radboud Universiteit) en psycholinguïst Caroline Rowland (Max Planck Instituut) willen daarom onderzoek doen onder zo veel mogelijk heel jonge kinderen om meer inzicht te krijgen. Help je hen mee?
Het onderzoek naar taalontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. 'Want we weten gewoonweg niet of nauwelijks waarom het ene kind zich snel en gemakkelijk ontwikkelt, terwijl het andere kind veel moeite heeft en achterstand oploopt in zijn taalontwikkeling', legt Fikkert uit. Hoog tijd om dit verder uit te pluizen.
Geen tijd te verliezen
In Nederland heeft maar liefst 25% van alle kinderen moeite met taal. Een achterstand loopt vaak steeds verder op en leidt uiteindelijk vaak tot emotionele, psychische en economische schade. Op latere leeftijd vertonen ze vaker problematisch en soms zelfs crimineel gedrag. Ze zijn kwetsbaar als het gaat om gezondheid, financiële schulden en geweld binnen relaties. Ook vinden ze moeilijker hun weg naar een baan en belanden ze vaker in de hulpverlening.
Om het taalprobleem aan te kunnen pakken, moet je die kunnen ontdekken. 'Taalproblemen komen bij jonge kinderen vaak pas aan het licht rond hun derde levensjaar', licht Caroline Rowland toe. 'Vaak is de schade dan al onherstelbaar.' Nu richt onderzoek zich met name op het repareren van taalproblemen. Rowland: ‘En dat is minder effectief. Er is gewoon geen tijd te verliezen.'
Voorkomen is beter dan repareren
Fikkert en Rowland zijn klaar om een pilot te starten in het Baby & Child Research Centre in Nijmegen. Met die pilot krijgen ze meer inzicht of en hoe we taalontwikkelingsproblemen ontdekken bij baby’s en jonge kinderen.
Dat inzicht vertalen de onderzoekers vervolgens naar voorlichtingsmateriaal, handleidingen en checklists voor ouders, maar ook voor professionals. Ze maken zo concreet mogelijke handvatten, die ze ook weer toetsen en verbeteren. Fikkert: 'Maar zover zijn we nog niet. Er is nog veel onderzoek nodig!'
Help je mee om taalproblemen bij jonge kinderen snel te ontdekken? Doneer dan nu.